Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Půl roku v NESEHNUTÍ: Takové návyky nelze získat v lavici nebo nad knihou

Jak vidí svou dobrovolnickou službu v NESEHNUTÍ Ilya, dobrovolník z Podněstří? Čtěte dál a zjistěte to!

Před několika měsíci jsem přijel z Podněstří do České republiky a ani jsem si nestihl všimnout, že uběhlo půl roku. Šest měsíců – to je polovina projektu, tak nenápadně letí čas. Zpočátku to nebylo tak lehké – noví lidé, nový kolektiv, nová oblast činnosti, jiný jazyk i mentalita a hodně nového a úplně jiného. Ale zakrátko jsem se, možná i těžce, naučil nějak komunikovat, hovořit s lidmi okolo a rozumět jim. V NESEHNUTÍ vždy panuje příjemná atmosféra, což mi v mnohém pomohlo.

Ze začátku jsem se zabýval nejjednoduššími záležitostmi, jako byly plakáty a letáky, které jsem roznášel. Zdálo by se, že je to maličkost, ale při této práci jsem se seznamoval s češtinou, když jsem se snažil vyjádřit, co po někom chci. Stejné to bylo s pochůzkami na poštu nebo jen s přítomností na akcích. To vše velmi pomáhalo překonávat jazykovou bariéru, a nejen to.

Vidět na akcích lidi je velice potěšitelné. Domnívám se, že je dobré, i kdyby se jen jeden jediný z nich dozvěděl něco nového nebo se zamyslel nad svými názory. Pokud k tomu skutečně došlo, jsem rád, že jsem k tomu aspoň trochu v něčem napomohl a přispěl. I já sám jsem se na těchto akcích dozvěděl mnoho nového, dokonce i z toho malého kousku, který jsem mohl, jak doufám, správně pochopit.

Během školení jsem se seznámil s jinými dobrovolníky a dobrovolnicemi z dalších zemí. Při vzájemné komunikaci jsme se dozvěděli mnohé o životě v jiných zemí od zástupců a zástupkyň té či jiné kultury. Těžko lze najít něco zajímavějšího než je jiný člověk, zcela jiný, se svými názory, způsoby, jazykem a kulturou. Nacházet se v takové společnosti mi přineslo ten nejzvláštnější pocit, jaký jsem dosud zažil. Kulturní odlišnost v nás vyvolávala řadu otázek. Odpovědím jsem pozorně naslouchal a rozhovory byly živé, čehož nelze nikdy dosáhnout při komunikaci na internetu.

Díky práci v NESEHNUTÍ jsem nabyl ohromné zkušenosti, které by mi sice sotva pomohly v obyčejném životě. Ale jestli chci (a já chci) nadále pracovat v podobné sféře, je tato zkušenost nedocenitelná. Takové návyky nelze získat v lavici nebo nad knihou. Je třeba něco dělat, třeba se i dopouštět chyb, desetkrát je napravovat, ale ve výsledku získat zkušenost, o niž se tak moc chcete podělit se všemi.

V hlavě mám hodně témat, o kterých jsem předtím nepřemýšlel, od ochrany práv zvířat až po problémy novinářů a novinářek někde na druhém konci světa. Kdo se tím v každodenním životě zabývá? A přitom se toho dá, a je zapotřebí, tolik dělat. Vždyť každý to může nějak ovlivnit alespoň z tisíciny procenta.

Také jsem blíže poznal, co znamená diskriminace jiných lidí z úplně nesmyslných důvodů, a to je skutečně problém, který se musí nějak řešit. Ale k tomu je potřeba něco dělat, a jsem opravdu rád, že do toho přináším nějaký svůj vklad, i když třeba úplně malý a nevýznamný. Jsem hrdý na to, že jsem třeba jen změnil svůj názor a postoj v této otázce.

Pořádání setkání, tiskových konferencí a dalších akcí – myslel jsem, že je to jednodušší. Po nějaké době jsem se sám pokusil zorganizovat něco podobného, nikoli bez pomoci a práce kolegů a kolegyň. Doufám, že jsem dokázal a dokážu udělat něco, co lidem stojí za pozornost.

Ale vždyť to je jen polovina času, který tu mám strávit. Vím, že hodně je toho ještě přede mnou – nové zkušenosti, noví lidé a rozhodně taky pozitivní emoce. Jsem velmi vděčný za možnost věnovat svůj čas tomu, čemu jej věnuji.

 

 

Ilya Marchkov, EVS dobrovolník působící v NESEHNUTÍ

Článek je přeložen z ruštiny.

Autor: NESEHNUTÍ | neděle 27.11.2016 10:53 | karma článku: 10,61 | přečteno: 439x
  • Další články autora

NESEHNUTÍ

„České nevládní organizace odvádí hodně práce," hodnotí arménská aktivistka stáž v Česku

Sjuzanna Petrosjan, zakladatelka arménské nevládní organizace Inclusion Armenia, se už 14 let věnuje zdravotně postiženým dětem a jejich rodinám. Také se zajímá o inkluzivní vzdělávání a práva osob se zdravotním postižením.

20.10.2022 v 14:25 | Karma: 5,67 | Přečteno: 270x | Diskuse| Občanské aktivity

NESEHNUTÍ

Bezesné noci pro Ukrajinu: Noc třetí, duchové za volantem (3. díl)

Když na konci února začala rozsáhlá invaze ruských vojsk do Ukrajiny, naše podpora tamní občanské společnosti, se kterou jsme v blízkém kontaktu už od roku 2014, se od základu změnila.

26.7.2022 v 8:47 | Karma: 10,78 | Přečteno: 288x | Diskuse| Společnost

NESEHNUTÍ

„Vrátím se pro vědomosti i za krásou.“ Arménská aktivistka hodnotí stáž v České republice

Arpine Jerisjan žije ve městě Ijevan na severu Arménie, blízko uzavřených hranic s Ázerbajdžánem. V červnu 2022 Arpine v rámci spolupráce na dva týdny navštívila Arpine Českou republiku

22.7.2022 v 10:15 | Karma: 9,07 | Přečteno: 390x | Diskuse| Společnost

NESEHNUTÍ

Bezesné noci pro Ukrajinu: Noc druhá, rozhodně už ne mladá (2. díl)

Když na konci února začala rozsáhlá invaze ruských vojsk do Ukrajiny, naše podpora tamní občanské společnosti, se kterou jsme v blízkém kontaktu už od roku 2014, se od základu změnila.

13.7.2022 v 8:29 | Karma: 11,15 | Přečteno: 302x | Diskuse| Společnost

NESEHNUTÍ

Bezesné noci pro Ukrajinu: Noc první, aneb noc jako Brno (1. díl)

Když na konci února začala rozsáhlá invaze ruských vojsk do Ukrajiny, naše podpora tamní občanské společnosti, se kterou jsme v blízkém kontaktu už od roku 2014, se od základu změnila.

23.6.2022 v 13:43 | Karma: 15,30 | Přečteno: 347x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27,  aktualizováno  17:51

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

KOMENTÁŘ: Trumpovy trampoty s potraty. Mohly by mu prohrát volby?

28. dubna 2024

Premium Donald Trump rozjíždí prezidentskou kampaň a průzkumy říkají, že to bude souboj prsa na prsa s Joem...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57,  aktualizováno  16:33

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  16:27

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

Veselí nad Lužnicí - prodej rodinného domu k bydlení i podnikání
Veselí nad Lužnicí - prodej rodinného domu k bydlení i podnikání

Třída Čs. armády, Veselí nad Lužnicí - Veselí nad Lužnicí II, okres Tábor
3 900 000 Kč

  • Počet článků 180
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1237x
Zabýváme se aktivitami z oblasti ekologie, lidských práv, práv zvířat a témat souvisejících. Vždy v souladu s přesvědčením, že ekologické problémy je třeba vnímat spolu s jejich sociálními příčinami i důsledky a s ohledem na ně je třeba je také řešit. Naši činnost vyvíjíme nezávisle na stranických a ekonomických zájmech a výhradně nenásilnými prostředky. Cílem blogu je aktuálně informovat o tématech, kterými se zabýváme nebo tématech nám blízkých. Pod našimi články vítáme diskusi, která neslouží pro šíření nadávek, urážek, stereotypů a nesnášenlivosti.

Seznam rubrik