Malé velké triky pro inkluzi dětí s odlišným mateřským jazykem

20. 09. 2017 18:01:23
V poslední době často potkávám bezradné vyučující, v jejichž třídě se najednou ocitlo dítě s odlišným mateřským jazykem. Často si neví rady, jak je integrovat do kolektivu a jak podporovat kolektiv, aby je přijal.

Dítě mluví česky, avšak komplikace a nepřijetí mnohdy trvá. Co s tím? Jak pracovat s třídou a s dítětem, když nemáte moc času, nemůžete stavět na předchozí zkušenosti a nemáte po ruce interkulturního pracovníka či pracovnici anebo asistentku či asistenta pedagoga?

Na začátku července jsme uspořádali třídenní laboratoř neformálního vzdělávaní v Brně se skupinou dětí od 6 do 13 let, z nichž skoro tři čtvrtiny mají odlišný mateřský jazyk. Tyto děti pocházejí z různých zemí a kontinentů a učí se v Brně na různých školách. Rozmanitější skupinu si snad nemůžete představit. Bylo nás osm lektorů a lektorek, 21 dětí a jeden česko-slovenský vlčák. Ráda bych sdílela pár jednoduchých rad a tipů z našeho labu, které mohou být lehce přenositelné do školního kontextu při práci s dětmi s odlišným mateřským jazykem.

Zajistěte (komunitní) tlumočení

Znám mnoho případů, kdy bezvýznamný problém časem vyústil v nepředstavitelnou katastrofu jen kvůli tomu, že rodiče nebyli včas informováni o důležitých věcech, anebo jim nerozuměli. První rada tedy zní: najděte si někoho, kdo vám bude jednou za čas tlumočit komunikaci s rodiči, pokud je to třeba.

V našem případě jsme intenzivně komunikovali s rodiči před i během labu a dětem jsme museli někdy tlumočit specifické instrukce. Přítomnost interkulturní pracovnice (v mé osobě :)) a znalost jazyka nás rychleji sblížily s dětmi a pomohly nám navázat neformální, přátelský vztah. Navíc jsem se jako interkulturní pracovnice a tlumočnice cítila užitečná a byla jsem ráda, že mám příležitost mluvit všemi pěti jazyky.

Možná nemáte kolem sebe interkulturní tlumočnice anebo si nemůžete dovolit jejich služby, ale tuto roli může velmi snadno vykonávat člověk z blízkého okolí dítěte, který umí jeho rodný jazyk a zároveň mluví plynule česky. Ze zkušenosti vím, že tuto funkci často plní starší sourozenci dítěte. Další možnost je oslovit studující jazykových oborů, kteří jsou rádi za jakoukoliv možnost praxe. O propojování rodin příchozích s lidmi, kteří jim chtějí pomáhat s češtinou, se v NESEHNUTÍ snažíme v programu buddies.

Přítomnost vyučující s odlišným mateřským jazykem je také velice užitečná, i když někdy není možné a reálné najít někoho takového. Jako lektorka labu jsem byla citlivější na schopnosti porozumění dětí, bylo pro mě jednodušší se vžít do jejich potřeb a vytušit, kdy mluvíme jako vedoucí moc rychle nebo nesrozumitelně, ptát se, pozorovat, tlumočit dle potřeby. Univerzity jsou plné šikovných mezinárodních studentů a studentek, kteří se učí v češtině a hledají smysluplnou náplň volného času a budou rádi za příležitost využit mateřský jazyk mimo univerzitní prostředí.

Nepodceňujte přínos mateřského jazyka

Další radou je zkusit přicházet s takovými aktivitami, které přímo nevyžadují znalost českého jazyka, ale využijí znalost jiné řeči. Zadejte například dětem úkol na pět minut, aby vymyslely ovoce, která začínají na písmena B a počítejte body navíc, pokud děti napíšou i slova v cizím jazyce. Příchozí děti si uvědomí, že jejich mateřský jazyk je v některých situacích užitečný a české děti pochopí přínos cizích jazyků a naučí se nové pojmy třeba v angličtině.

Designujte úspěchy

Všechny neverbální aktivity, které nevyžadují znalost českého jazyka, jsou dalším skvělým způsobem jak vyzdvihnout silné stránky dítěte. ‚Výkon‘ dítěte s odlišným mateřským jazykem je bohužel často podceňovaný kvůli eventuálním gramatickým chybám, přízvuku, špatnému skloňování a podobně. To se bohužel stává i na vysokých školách, kde je chybná výslovnost znakem nižší schopnosti nebo nedostatečné přípravy. A vzhledem k tomu, že znalost češtiny ovlivňuje celkový výkon a schopnost sebevyjádření, mnohdy dítě zažívá opakované neúspěchy a jeho sebevědomí a motivace klesají. Proto by bylo skvělé, kdyby vyučující připravovali takové aktivity (školní i mimoškolní), v nichž může dítě předvést to, v čem je dobré, a zažít úspěch.

V našem případě jsme v průběhu celého labu hledali silné stránky dětí a vytvářeli jsme prostor pro jejich posilování, ať už to bylo malování, pečení chleba nebo outdoorové fyzické aktivity. Máte ve třídě dítě s odlišným mateřským jazykem a baví ho malovat, zpívat, hrát divadlo, vyniká v tělesné výchově, umí skládat origami nebo hrát na ukulele? Dejte mu šanci to předvést a pochvalte ho před třídou. Umožnili jsme dětem předvést jejich oblíbenou hru a díky tomu se mohly cítit víc součástí skupiny a ostatní se naučili něco nového.

Proto je dobré nezapomínat, že jakkoliv malý prostor pro posílení silných stránek a jejich ocenění dává dítěti pocit sounáležitosti, zvyšuje motivaci se učit a nebát se dělat chyby. Nebojte se dát dítěti z cizojazyčného prostředí prostor představit se před třídou jako člověk, který možná neumí plynule česky, ale umí třeba výborně malovat abstraktní obrázky.

Podnikejte s rodiči komunitní akce

Ukončili jsme lab komunitním piknikem, kam jsme pozvali všechny rodiče a ochutnali jsme exotická jídla. České rodiny nemají moc příležitostí seznámit se v bezpečném prostředí s příchozími rodinami a naopak. Setkávání rodičů sbližuje i třídu jako takovou a podporuje pozitivní vztah rodičů ke škole. Máte třídní schůzku, které se účastní i rodiny z jiné země? Využijte tuto příležitost a připravte jednoduché půlhodinové setkání. Zeptejte se rodičů, jestli by nechtěli donést nějakou dobrotu, kterou by rádi sdíleli s ostatními. Jídlo sbližuje a nabourává jinak formální atmosféru.

Nemusíte vůbec připravovat třídenní lab neformálního vzdělávaní, někdy stačí i pěti minutová aktivita týdně, která dává šanci dítěti s odlišným mateřským jazykem cítit se plnohodnotným členem nebo členkou kolektivu a odvahu nebát se chybovat, zkoušet a učit se.

Tatiana Dumbrava, interkulturní koučka a koordinátorka programu Společně k rozmanitosti z NESEHNUTÍ

Fotografie byly pořízeny v průběhu laboratoře neformálního vzdělávání v Brně v létě 2017.

Autor: NESEHNUTÍ | středa 20.9.2017 18:01 | karma článku: 9.42 | přečteno: 1154x

Další články blogera

NESEHNUTÍ

Kam kráčíš, arménský aktivisto? Od vodopádu k Occupy.

V Arménii roste zájem obyvatelstva o problémy ve své zemi. Jak tam vypadá nová vlna občanského aktivismu? Dobrovolnice NESEHNUTÍ z Arménie napsala článek o svém pohledu na vývoj občanského aktivismu v její rodné zemi.

23.1.2019 v 19:51 | Karma článku: 4.57 | Přečteno: 95 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Jsou genderové kvóty zlo?

Soutěž Genderiáda očima vítězky. Středoškolská studentka Kristina Šůsová přibližuje průběh soutěže a vlastní motivaci.

14.1.2019 v 17:31 | Karma článku: 6.34 | Přečteno: 525 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Přežijeme bez stájových hnojiv?

Při diskuzi o výhodách a nevýhodách veganství se občas setkávám s názorem, že bez velkochovů se neobejdou ani lidé, kteří maso a další živočišné produkty nekonzumují, protože na poli by bez stájových hnojiv nevyrostla ani tráva.

7.1.2019 v 18:47 | Karma článku: 10.49 | Přečteno: 606 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Kargokolem za čistším ovzduším

„Nákladní kola jsou skvělou alternativou pro transport v centru města. Jak pro rodiny, které mohou zavést děti do škol a školek, tak pro malé firmy.” Daniel Böhm, Mobilitätsagentur Wien

8.11.2018 v 21:40 | Karma článku: 4.37 | Přečteno: 124 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Kontroloři STK nejsou nestranní ani nezávislí, jsou korupční a ovládá je "majitel"!

Kdysi prohlásil na ČT1 Jiří Rejmon, za profesní komoru STK, že přibude-li konkurence, budou na STK tzv. "pouštět". Touto vstřícností, dávat "VYHOVUJE", nalákají k "penězostrojům STK" mnoho majitelů aut, co nemají auta v pořádku...

23.4.2019 v 9:19 | Karma článku: 29.18 | Přečteno: 1269 | Diskuse

Bedřich Dvořák

šokovaní cizinci a naše hygiena.

Kupodivu jsme ještě dost odolní a nějací cizí mikroby nám příliš nehrozí.Na NETu je diskuze o tom,proč máme tak málo veřejných WC ,a proč se za použití všude platí.Viděl jsem mnohá zařízení v Německu i jinde v EU.

21.4.2019 v 22:03 | Karma článku: 37.91 | Přečteno: 2569 | Diskuse

Veronika Valíková

Svatý týden

Nejen o evangelijních událostech, které si připomínáme a které prožíváme každý rok znovu... Také o současnosti.

19.4.2019 v 18:24 | Karma článku: 12.73 | Přečteno: 293 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Kdo nám záměrně lže ? A můžeme s tím něco udělat ?

Dnes se lidé domnívají,že kolem nás se všude lže.Mají svoji pravdu,jen neví,co to vlastně ta lež je a co obsahuje.Dokonce si uvědomí,že určitá lež má i svůj význam pro svoji dobu i prostředí.Nežijeme všichni v náhodou v blázinci ?

19.4.2019 v 9:14 | Karma článku: 12.98 | Přečteno: 588 | Diskuse

Zdenek Horner

První ranní kojofobie

Původně jsem si myslel, že jsem moderní, ale ukazuje se, že jsem stejná konzerva jako zpátečníci na pravici, vůči kterým neustále spílám. Nicméně moje sebereflexe je tady, kochejte se zlomyslníkové moji.

18.4.2019 v 7:54 | Karma článku: 7.10 | Přečteno: 306 | Diskuse
Počet článků 155 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1326

Zabýváme se aktivitami z oblasti ekologie, lidských práv, práv zvířat a témat souvisejících. Vždy v souladu s přesvědčením, že ekologické problémy je třeba vnímat spolu s jejich sociálními příčinami i důsledky a s ohledem na ně je třeba je také řešit. Naši činnost vyvíjíme nezávisle na stranických a ekonomických zájmech a výhradně nenásilnými prostředky. Cílem blogu je aktuálně informovat o tématech, kterými se zabýváme nebo tématech nám blízkých. Pod našimi články vítáme diskusi, která neslouží pro šíření nadávek, urážek, stereotypů a nesnášenlivosti.

Najdete na iDNES.cz