Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebavte se víc s kluky

6. 07. 2016 9:39:04
Díky návštěvám českých škol, kde realizujeme workshopy na různá témata, se v NESEHNUTÍ stále vracíme k důležitému tématu: jak to udělat, aby vzdělávání v České republice bylo citlivější k potřebám dívek a chlapců?

Jak to provést tak, aby je vzdělávání podporovalo v rozvíjení v tom, co je baví, nezávisle na tom, jestli je to pro ně jako dívky či kluky typické? Nedávno se nám podařilo na toto téma diskutovat s kolegyněmi a kolegou, kteří se obdobným tématem zabývají v Rakousku, na Slovensku a dokonce i v Abcházii. Společně jsme dali dohromady několik zásad, které mohou pomoci vyučujícím a vedení škol, ale inspirovat se mohou i rodiče.

Je prostředí školy skutečně pro všechny?

Ještě než přejdeme k samotnému vzdělávání, je dobré nezapomenout, že důležitou roli hraje už to, kde se toto vzdělávání odehrává. Jak vypadá budova školy, prostory v ní, komu jsou určené, jak jsou uspořádané třídy? V naší společnosti často rozlišujeme na ženské a mužské, a to se odráží dokonce i v zařízení škol a tříd. Mají dívky a chlapci stejný přístup do všech místností? Využívají prostory školy stejnou měrou? Jak by to vypadalo, kdyby byla třída uspořádaná podle dívek a jak podle chlapců? Lišila by se nějak?

Vyučující nebo facilitující?

Byť to nemusí na první pohled souviset s genderově citlivým vzděláváním, hraje důležitou roli vztah, který si s mladými lidmi nastavíme. Chceme je naučit rovnosti a budeme je to učit z pozice toho či té, která rozhoduje a s kým se nediskutuje? Nebo je doprovázíme procesem učení se a poznávání tím, že je vhodně směřujeme k cíli, a tím učíme zároveň nebýt na vyučujících závislými? Když jsem realizovala workshop na jedné české škole, dostala jsem následující zpětnou vazbu: "Bylo skvělé, že jsem mohl vyjádřit vlastní názor.” Vytvořme si ve třídě pravidla komunikace a vyvěsme je třeba na stěny třídy.

Komunita dialogu

Je třída prostorem, kde mladí lidé mohou otevřít jakékoliv téma? Může se v ní diskutovat? Naučme studující, co dělat, když s něčím nesouhlasí. Jaké jsou cesty, které by mohly vést ke změně toho, co se jim nelíbí? (viz například článek Dívky odmítly Průkaz cyklisty)

Nebavte se víc s kluky

Vyučující mají obvykle větší tendenci věnovat svou pozornost chlapcům, protože je považují za více problémové. Mlčí dívky ve třídě? Zeptejte se jich na jejich názor.

Jak s jazykem?

Také jazyk, který používáme, ovlivňuje to, koho si pod těmi, o kterých mluvíme, studující představí. Mluvíme jen o doktorech a vědcích, nebo nezapomínáme i na doktorky a vědkyně? Mele máma doma maso, aby stihla připravit večeři, než přijde táta domů z práce, nebo si cestou z práce zašla na tofuburger, zatímco je táta s dcerou na hřišti? Neprohlubujeme zbytečně propast mezi dívkami a chlapci větami, které říkají, co by holky a kluci správně neměli a měli dělat?

A co má vlastní praxe?

Teorie je krásná, ale jak to vypadá v životě? Zkuste teorii propojit s konkrétními příklady nestereotypních situací z vašeho vlastního života. Zvěte do tříd ženy a muže, kteří se vymykají. Osobní setkání s fyzičkou nebo učitelem v mateřské školce může rozšířit možnosti pro budoucí směřování.

Oddělme je od sebe

Nebojme se ze začátku rozdělit dívky a chlapce do dvou oddělených skupin. Začínáme-li s novým tématem a chceme naučit citlivosti, proberme to s nimi nejdřív zvlášť. Dívky tak dostanou větší prostor vyjádřit se a mluvit o svých zkušenostech, aniž by se jim někdo smál a chlapci nebudou muset hrát roli drsňáka. Jakmile se stanou k tématu vnímavějšími, můžeme už na tématu pracovat společně.

Opravdu stereotypy platí?

Přemýšlejme o logických důsledcích stereotypních tvrzení. Často zjistíme, že tato tvrzení neplatí. Máme-li pocit, že platí, zamysleme se proč (sociální příčiny) a na základě jakých argumentů tuto platnost dokazujeme.

Otvírejme oči

Poskytujme dostatek informací a faktů, které otevírají oči. Jaký je mediální obraz ideální ženy? A souvisí nějak s počtem plastických operací nebo poruch příjmu potravy v ČR?

Že jim diskriminace nic neříká?

Bavme se o jejich každodenních zkušenostech. Chovají se rodiče stejně k dívce jako k jejímu bratrovi, nebo dělají nějaké rozdíly? V čem? A proč?

A co tátové?

Že do školek či škol častěji děti vodí mámy? Pozvěme do škol také táty a uspořádejme s nimi nějakou aktivitu - třeba společné vaření s dětmi.

Respektujme

Respektujme dívky a chlapce, i pokud mají zálibu v něčem velmi stereotypním. Pokud je jejich láska k růžové vědomá a ne jen důsledkem tlaku okolí, respektujme to.

Kristýna Pešáková

Ženská práva jsou lidská práva, NESEHNUTÍ

Fotografie pochází z mezinárodního setkání na téma gender vzdělávání na školách, které NESEHNUTÍ pořádalo v květnu 2016.

Nabídku workshopů a přednášek na téma gender naleznete ZDE.

Autor: NESEHNUTÍ | středa 6.7.2016 9:39 | karma článku: 14.52 | přečteno: 755x

Další články blogera

NESEHNUTÍ

Malé velké triky pro inkluzi dětí s odlišným mateřským jazykem

V poslední době často potkávám bezradné vyučující, v jejichž třídě se najednou ocitlo dítě s odlišným mateřským jazykem. Často si neví rady, jak je integrovat do kolektivu a jak podporovat kolektiv, aby je přijal.

20.9.2017 v 18:01 | Karma článku: 8.63 | Přečteno: 989 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Čas na vlastní party

„Je páteční březnové odpoledne. V komunitní zahradě v centru Pécse skupinky žen intenzivně diskutují a vyrábějí transparenty. V momentě, kdy je rozmístí do prostoru a vedle sebe sebe se najednou ocitají vzkazy jako...

25.5.2017 v 18:33 | Karma článku: 5.05 | Přečteno: 335 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Malé ženy, co mají velkou sílu

V gruzínském městě Kutaisi, které je známé hlavně levnými lety z a do evropských metropolí, jsme s NESEHNUTÍm v posledním březnovém víkendu uspořádali třídenní barcamp.

13.4.2017 v 21:31 | Karma článku: 8.57 | Přečteno: 469 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Jak nenápadně rychle letí čas

Když je člověk zaneprázdněn, pak čas letí nenápadně rychle. A tak jsem si ani nevšiml, jak uběhl rok naplněný tolika událostmi. Začátkem loňského roku jsem přijel do Brna pracovat jako dobrovolník pro NESEHNUTÍ.

10.4.2017 v 16:00 | Karma článku: 3.76 | Přečteno: 223 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Adam Mikulášek

Bravo, Polsko zvažuje zrušit zimní čas

Jako příznivce více světla odpoledne, na rozdíl od většiny odpůrců střídání zimního a letního času, jsem s Poláky zajedno, aby byl po celý rok letní, nikoli zimní čas.

19.10.2017 v 11:32 | Karma článku: 27.54 | Přečteno: 712 | Diskuse

Lukáš Pokorný

Jak nám paní Šichtařová věší BIO bulíky na nos.

Přiznám se. Poslední vydání přílohy Rodina Dnes jsem si koupil jen kvůli rozhovoru s paní Šichtařovou. Skoro bych její nekompromisní názory začal mít rád. Skoro.

19.10.2017 v 6:42 | Karma článku: 17.75 | Přečteno: 1416 | Diskuse

Karel Trčálek

Humanitární neziskovky jsou tlusté pijavice

Neříkejte, že jste to už dávno nevěděli. A neříkejte, že vás to pořádně nehněte, že byste ze všeho nejraději dělali tu humanitární pomoc sami. Třeba v Kosovu

18.10.2017 v 17:09 | Karma článku: 11.93 | Přečteno: 471 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Předseda Sdružení praktických lékařů: Zavřeme na den, abychom nezavřeli navždy

Chudáci lékaři. Již to nejsou jen chudí zubaři,ale i chudí "obvoďáci". Jejich organizace odmítá používání elektronických receptů i když to je jediná možnost,jak dosáhnout úspor a informací.

17.10.2017 v 4:29 | Karma článku: 13.93 | Přečteno: 449 | Diskuse

Adam Mikulášek

Tak už umazává kříže i Nestlé, vyhlašuji této firmě osobní bojkot!

Jak jsem se dnes dočetl, Lidl už v tomto politováníhodném multikulti falšování reality není sám. Zjevně občané nedělají dost proto, aby firmy ztratily ekonomickou motivaci k tomuto odpornému jednání.

16.10.2017 v 18:26 | Karma článku: 38.41 | Přečteno: 1823 | Diskuse
Počet článků 145 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1325

Zabýváme se aktivitami z oblasti ekologie, lidských práv, práv zvířat a témat souvisejících. Vždy v souladu s přesvědčením, že ekologické problémy je třeba vnímat spolu s jejich sociálními příčinami i důsledky a s ohledem na ně je třeba je také řešit. Naši činnost vyvíjíme nezávisle na stranických a ekonomických zájmech a výhradně nenásilnými prostředky. Cílem blogu je aktuálně informovat o tématech, kterými se zabýváme nebo tématech nám blízkých. Pod našimi články vítáme diskusi, která neslouží pro šíření nadávek, urážek, stereotypů a nesnášenlivosti.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.