V Brně se mi za špatnou češtinu nikdo nesměje

Ilya působil jako dobrovolník nevládního informačně-právního centra APRIORI fungujícího v Podněstří. Aktuálně je dobrovolníkem v NESEHNUTÍ v rámci programu Evropské dobrovolné služby.

Do Brna jsem přijel na začátku roku a už jsem tu čtyři měsíce. Za tu dobu jsem toho hodně viděl a hodně se naučil. Obecně mě mile překvapili především lidé – žije jich tu tolik a všichni jsou tak různí, ale většině z nich je vlastní dobrosrdečnost a laskavost. Nikdo vám tady neřekne, že vaše barevné vlasy či roztrhané džíny jsou nenormální a nikdo se nebude smát vaší špatné češtině. Naopak! Lidé ocení snahu a rádi vám pomohou. Neobvyklý obrázek se mi naskytl na ulici – je tu tolik psů a každý má svého „páníčka“ nebo „paničku“. Skutečně – během doby strávené v Brně jsem neviděl ani jednu toulavou kočku či psa.

Kromě lidí bych se také rád zmínil o samotném městě. Starobylá architektura se propojuje s moderními budovami a člověk se cítí, jako by se nacházel v nějaké časové díře, kde spolu koexistuje minulost s budoucností. Na pečlivě udržované kostely a divadla je radost pohledět! Ale nejsou to jen budovy, které upoutávají mou každodenní pozornost. Uvidíte tu architektonické objekty, které nejsou nikde jinde na světě – příkladem za všechny můžou být hodiny na náměstí Svobody. Nikdo neví, jak fungují (nebo alespoň já jsem se s nikým takovým nesetkal). Každý den v jedenáct z hodin vypadne nějaký předmět. Osobně jsem to nikdy neviděl, ale lidé se okolo hodin pravidelně shromažďují a vytvářejí tak nezaměnitelnou atmosféru. Nikdy jsem nezažil, aby hodiny, které neukazují čas, budily takový zájem!

Uklizené ulice prostě nedovolí vašemu svědomí vyhodit odpadky, kdekoli vás napadne. Jít po čistém chodníku je opravdu potěšení. A pokud se vám zrovna nechce jít pěšky, můžete kdykoli využít veřejnou dopravu, která jezdí podle jízdního řádu. Dokonce i noční autobusy, které jezdí každou půl hodinu, jsou na minutu přesné.

Brno je krásné město, které nikdy nespí. Je malé a velké zároveň a každý si v něm přijde na své. Koncerty, trhy a mnoho dalších zajímavých a různorodých akcí nabízí širokou škálu možností pro všechny. Ačkoliv je tu spousta lidí a Brno je velké město, za pár minut se dostanete kamkoliv. I z Brna je to všude poměrně blízko – stačí dvě hodiny a jste v Praze, Vídni či Bratislavě.

Co víc napsat? Jsem moc rád, že jsem sem přijel a rád bych tu i zůstal. Vždyť se tady stále děje něco nového a zajímavého!

Ilya Marchkov

Stážista z Podněstří (Moldavsko) působící v NESEHNUTÍ
(text přeložen z ruštiny)

Autor: NESEHNUTÍ | pátek 20.5.2016 12:14 | karma článku: 20,99 | přečteno: 840x