Pondělí 27. září 2021, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. září 2021 Jonáš

Špeky nejsou hřích!

15. 07. 2015 16:13:14
Možná jste si všimli masivní reklamní kampaně firmy Klenoty Aurum, která zavalila Českou republiku. V reklamě naleznete skupinu nahých modelek, oblečených jen do šperků, a vedle nich heslo „Šperky nejsou hřích“ (reklama zde).

V českém reklamním světě se nejedná o nic šokujícího či nápaditého. Nahá či odhalená žena je u nás oblíbenou součástí reklam na skladovou techniku, na pojišťovny i na zastavárnu. Tento nešvar se nevyhýbá ani politickým stranám, od nichž bychom možná čekali trochu více.

Ale nemyslete si, že je to nahota, co podle mě v reklamě vadí. Problémem je to, jak a jaké ženy jsme zvyklí v reklamách vídat a v jakých reklamních kontextech nahá ženská těla nacházíme.

Mohou tyto reklamy nějak zasáhnout do našeho života? Reklamy nám totiž neprodávají pouze zboží. Představují nám ideál, jak by měl náš život vypadat. To způsobuje, že jsme s takovým ideálem neustále konfrontováni a vyvolává v nás pocit nedokonalosti a nespokojenosti. Aby nebyl nikdo na pochybách, reklamy také často, obvykle formou humoru, naznačují, jakou cestou nejít a jaký být nikdo nechce (viz např. reklamy znevažují starší ženy a dávají je do kontrastu s mladými kráskami).

Reklamní průmysl dobře zná skupiny, na které cílí, zná jejich obavy a zaměřuje se na jejich touhy a potřeby, často pomocí falešných slibů.

Jako dospělí jsme se svým vzhledem obvykle už relativně srovnaní, byť se v létě snažíme zhubnout do plavek, pomocí šampónů zmnožit svou kštici nebo krémy regulovat celulitidu či vrásky. Ale jiné je to pro ty, co jsou s ideálem ženy a muže konfrontováni poprvé. Myslím tím mladé dospívající ženy a muže. P řekvapila mě nedávno zveřejněná statistika týkající se příčin úmrtí u mladých dívek, která odhalila jako hlavní příčinu úmrtí mladých Evropanek sebepoškozování a sebevraždu. A jako jeden z hlavních důvodů sebevražd u mladých dívek uváděla právě tlak na mladé ženy, aby vypadaly určitým způsobem – štíhle a sexy.

Konfrontaci se všudypřítomným ideálem krásy je nejen pro ně velmi těžké se vyhnout. Ženská těla jsou každodenně porovnávána, kritizována a hodnocena. Viz např. dotazování se známých žen, jak to dělají, že jsou tak štíhlé, vyvyšování žen, které již týden po porodu vypadají, jako by nikdy dítě nečekaly, a pranýřování jiných hvězd, které přibraly. Ani nemluvě o trendu televizních pořadů, ve kterých jsou lidé postaveni do jakési vitríny na veřejných místech a kolemjdoucí hodnotí, co by se na nich mělo vylepšit. Vylepšování pak v pořadech probíhá často i pomocí plastických operací (viz např. pořad Mladší o pár let).

„Dokonalé“ ženy vídáme na obálkách časopisů, v reklamách, televizi, na billboardech ve veřejném prostoru, ale i na sociálních sítích. Tomuto ideálu je přitom čím dál nemožnější se vyrovnat. A to hlavně díky počítačovým úpravám žen, které v reklamách vidíme. Na obálkách vídáme retušované ženy a někdy dokonce ženy, které byly zcela vytvořeny počítačem. Díky takovým reklamám ženy uvěří, že by takto mohly vypadat, kdyby se snažily či kdyby si zakoupily propagované produkty, a muži uvěří, že právě po takových ženách mají toužit. M ladé ženy díky víře, že by mohly být dokonalé, ale nejsou, ztrácí sebedůvěru. Reklamy ovlivňují jejich rozhodnutí. Sebedůvěra žen klesá právě v období, kdy dosahují puberty. Tehdy začínají pociťovat onen tlak na fyzickou dokonalost.

Ideál krásy se stává normou. Normou je vypadat perfektně. Perfektnost ale není dosažitelná, protože je fikcí.

Ideál krásy ženského těla, který vidíme v médiích, může přitom geneticky naplnit jen mizivé procento žen. Modelky obvykle bývají vysoké a velmi štíhlé, i tak ale často drží řadu diet.

A proto chystáte-li se na koupaliště, nezoufejte, špeky nejsou hřích. Proti čemu bychom měli bojovat, není naše tělo, ale spíše firmy a média, která se nám snaží namluvit, že za krásné můžeme považovat pouze malý zlomek žen a že ty ostatní potřebují mít plné tašky kosmetických produktů, případně absolvovat několik plastických operací, aby se jim alespoň vzdáleně podobaly.

Nebojte se podobné firmy oslovit či je nominovat do anticeny Sexistické prasátečko, a dát jim tak zpětnou vazbu nebo se připojit k události na facebooku Špeky nejsou hřích.

Kristýna Pešáková

164 cm, 58 kg, 1 dítě a 1 dokončený doktorát

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: NESEHNUTÍ | středa 15.7.2015 16:13 | karma článku: 31.05 | přečteno: 11980x

Další články blogera

NESEHNUTÍ

Česká zkušenost s komunitním plánováním míří do Gruzie

Komunitní plánování je účinný a prověřený způsob zapojení lidí do utváření budoucnosti regionu. Česká zkušenost s tímto procesem nyní nachází díky NESEHNUTÍ uplatnění ve dvou regionech v Gruzii.

1.6.2021 v 12:00 | Karma článku: 3.91 | Přečteno: 124 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Sexuální výchova má být pro všechny a o všech

Jaká témata sexuální výchovy jsou dosud netematizovaná? Jaké její aspekty jsou pro současné mladé lidi důležité? A jak vytvořit prostředí, kde všichni můžeme rozvíjet své vztahy férově, citlivě a otevřeně?

19.2.2021 v 22:23 | Karma článku: 7.66 | Přečteno: 698 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Jaké to je, když jste ve válce?

Loni na podzim se znovu rozhořel spící konflikt mezi Arménií a Ázerbájdžánem o oblast Náhorního Karabachu. Jaké to je, když vám za okny zuří válka? Zeptali jsme se dlouhodobé spolupracovnice NESEHNUTÍ z Jerevanu.

11.2.2021 v 13:31 | Karma článku: 8.44 | Přečteno: 433 | Diskuse

NESEHNUTÍ

Na vegany jsem už alergickej

Při sledování střetů a debat týkajících se zvířecích práv a veganství lze získat dojem, že jsou od sebe oba tábory zastávající buď karnistickou, nebo veganskou ideologii odděleny nepřeklenutelnou řekou. Je tomu opravdu tak?

1.11.2020 v 8:36 | Karma článku: 9.31 | Přečteno: 955 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Edna Nová

“Zas máš krámy, co?”

“Zas máš krámy, co?” spadá do série “Jak nejrychleji zprudit ženu”. Aneb seznam nejhorších keců, plků, kydů, co jsem si vyslechla.

27.9.2021 v 9:02 | Karma článku: 27.25 | Přečteno: 772 | Diskuse

Eva Keroušová

Jsem chudinka, tak me, sakra, polituj.

Kdybych tak sla preprogramovat jako pocitac. Odstranit vsechny komplexy, vymazat spatny vzpominky, pridat zdravy sebevedomi a je to. Hotova nova Eva model 2021, jak se vam libi?

23.9.2021 v 23:55 | Karma článku: 11.12 | Přečteno: 372 | Diskuse

Edna Nová

Ty píšeš trapnej mama blogísek?!

“Hlavně nepiš mama blogísek.”, říkali mi. “Jasně, to se takové cynické můře jako já nemůže stát.” odpovídala jsem suverénně. Pointu už asi pravidelný čtenář tuší; nepíšu radši vůbec.

23.9.2021 v 13:51 | Karma článku: 26.17 | Přečteno: 875 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CCLXXXIII.

"Mít okno" může značit stejně dobře výpadek paměti (vykazující hojný výskyt mezi studenty) jako vlastnictví zaskleného stavebního otvoru. My měli okno vysklené...

22.9.2021 v 22:15 | Karma článku: 14.60 | Přečteno: 222 | Diskuse

Hana Bordovská

Kyčle

Čím více dětí mám, tím méně ráda chodím po doktorech. Každopádně kyčle jsou kyčle, přes to nejede vlak a protože jsem schopná matka a nebudu zbytečně využívat manžela, zvládnu to sama. V pohodě...........Jojo, bude to v pohodě.

22.9.2021 v 15:39 | Karma článku: 18.61 | Přečteno: 549 | Diskuse
Počet článků 166 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1302

Zabýváme se aktivitami z oblasti ekologie, lidských práv, práv zvířat a témat souvisejících. Vždy v souladu s přesvědčením, že ekologické problémy je třeba vnímat spolu s jejich sociálními příčinami i důsledky a s ohledem na ně je třeba je také řešit. Naši činnost vyvíjíme nezávisle na stranických a ekonomických zájmech a výhradně nenásilnými prostředky. Cílem blogu je aktuálně informovat o tématech, kterými se zabýváme nebo tématech nám blízkých. Pod našimi články vítáme diskusi, která neslouží pro šíření nadávek, urážek, stereotypů a nesnášenlivosti.

Najdete na iDNES.cz