Nebavte se víc s kluky
Jak to provést tak, aby je vzdělávání podporovalo v rozvíjení v tom, co je baví, nezávisle na tom, jestli je to pro ně jako dívky či kluky typické? Nedávno se nám podařilo na toto téma diskutovat s kolegyněmi a kolegou, kteří se obdobným tématem zabývají v Rakousku, na Slovensku a dokonce i v Abcházii. Společně jsme dali dohromady několik zásad, které mohou pomoci vyučujícím a vedení škol, ale inspirovat se mohou i rodiče.
Je prostředí školy skutečně pro všechny?
Ještě než přejdeme k samotnému vzdělávání, je dobré nezapomenout, že důležitou roli hraje už to, kde se toto vzdělávání odehrává. Jak vypadá budova školy, prostory v ní, komu jsou určené, jak jsou uspořádané třídy? V naší společnosti často rozlišujeme na ženské a mužské, a to se odráží dokonce i v zařízení škol a tříd. Mají dívky a chlapci stejný přístup do všech místností? Využívají prostory školy stejnou měrou? Jak by to vypadalo, kdyby byla třída uspořádaná podle dívek a jak podle chlapců? Lišila by se nějak?
Vyučující nebo facilitující?
Byť to nemusí na první pohled souviset s genderově citlivým vzděláváním, hraje důležitou roli vztah, který si s mladými lidmi nastavíme. Chceme je naučit rovnosti a budeme je to učit z pozice toho či té, která rozhoduje a s kým se nediskutuje? Nebo je doprovázíme procesem učení se a poznávání tím, že je vhodně směřujeme k cíli, a tím učíme zároveň nebýt na vyučujících závislými? Když jsem realizovala workshop na jedné české škole, dostala jsem následující zpětnou vazbu: "Bylo skvělé, že jsem mohl vyjádřit vlastní názor.” Vytvořme si ve třídě pravidla komunikace a vyvěsme je třeba na stěny třídy.
Komunita dialogu
Je třída prostorem, kde mladí lidé mohou otevřít jakékoliv téma? Může se v ní diskutovat? Naučme studující, co dělat, když s něčím nesouhlasí. Jaké jsou cesty, které by mohly vést ke změně toho, co se jim nelíbí? (viz například článek Dívky odmítly Průkaz cyklisty)
Nebavte se víc s kluky
Vyučující mají obvykle větší tendenci věnovat svou pozornost chlapcům, protože je považují za více problémové. Mlčí dívky ve třídě? Zeptejte se jich na jejich názor.
Jak s jazykem?
Také jazyk, který používáme, ovlivňuje to, koho si pod těmi, o kterých mluvíme, studující představí. Mluvíme jen o doktorech a vědcích, nebo nezapomínáme i na doktorky a vědkyně? Mele máma doma maso, aby stihla připravit večeři, než přijde táta domů z práce, nebo si cestou z práce zašla na tofuburger, zatímco je táta s dcerou na hřišti? Neprohlubujeme zbytečně propast mezi dívkami a chlapci větami, které říkají, co by holky a kluci správně neměli a měli dělat?
A co má vlastní praxe?
Teorie je krásná, ale jak to vypadá v životě? Zkuste teorii propojit s konkrétními příklady nestereotypních situací z vašeho vlastního života. Zvěte do tříd ženy a muže, kteří se vymykají. Osobní setkání s fyzičkou nebo učitelem v mateřské školce může rozšířit možnosti pro budoucí směřování.
Oddělme je od sebe
Nebojme se ze začátku rozdělit dívky a chlapce do dvou oddělených skupin. Začínáme-li s novým tématem a chceme naučit citlivosti, proberme to s nimi nejdřív zvlášť. Dívky tak dostanou větší prostor vyjádřit se a mluvit o svých zkušenostech, aniž by se jim někdo smál a chlapci nebudou muset hrát roli drsňáka. Jakmile se stanou k tématu vnímavějšími, můžeme už na tématu pracovat společně.
Opravdu stereotypy platí?
Přemýšlejme o logických důsledcích stereotypních tvrzení. Často zjistíme, že tato tvrzení neplatí. Máme-li pocit, že platí, zamysleme se proč (sociální příčiny) a na základě jakých argumentů tuto platnost dokazujeme.
Otvírejme oči
Poskytujme dostatek informací a faktů, které otevírají oči. Jaký je mediální obraz ideální ženy? A souvisí nějak s počtem plastických operací nebo poruch příjmu potravy v ČR?
Že jim diskriminace nic neříká?
Bavme se o jejich každodenních zkušenostech. Chovají se rodiče stejně k dívce jako k jejímu bratrovi, nebo dělají nějaké rozdíly? V čem? A proč?
A co tátové?
Že do školek či škol častěji děti vodí mámy? Pozvěme do škol také táty a uspořádejme s nimi nějakou aktivitu - třeba společné vaření s dětmi.
Respektujme
Respektujme dívky a chlapce, i pokud mají zálibu v něčem velmi stereotypním. Pokud je jejich láska k růžové vědomá a ne jen důsledkem tlaku okolí, respektujme to.
Kristýna Pešáková
Ženská práva jsou lidská práva, NESEHNUTÍ
Fotografie pochází z mezinárodního setkání na téma gender vzdělávání na školách, které NESEHNUTÍ pořádalo v květnu 2016.
Nabídku workshopů a přednášek na téma gender naleznete ZDE.
NESEHNUTÍ
„České nevládní organizace odvádí hodně práce," hodnotí arménská aktivistka stáž v Česku
Sjuzanna Petrosjan, zakladatelka arménské nevládní organizace Inclusion Armenia, se už 14 let věnuje zdravotně postiženým dětem a jejich rodinám. Také se zajímá o inkluzivní vzdělávání a práva osob se zdravotním postižením.
NESEHNUTÍ
Bezesné noci pro Ukrajinu: Noc třetí, duchové za volantem (3. díl)
Když na konci února začala rozsáhlá invaze ruských vojsk do Ukrajiny, naše podpora tamní občanské společnosti, se kterou jsme v blízkém kontaktu už od roku 2014, se od základu změnila.
NESEHNUTÍ
„Vrátím se pro vědomosti i za krásou.“ Arménská aktivistka hodnotí stáž v České republice
Arpine Jerisjan žije ve městě Ijevan na severu Arménie, blízko uzavřených hranic s Ázerbajdžánem. V červnu 2022 Arpine v rámci spolupráce na dva týdny navštívila Arpine Českou republiku
NESEHNUTÍ
Bezesné noci pro Ukrajinu: Noc druhá, rozhodně už ne mladá (2. díl)
Když na konci února začala rozsáhlá invaze ruských vojsk do Ukrajiny, naše podpora tamní občanské společnosti, se kterou jsme v blízkém kontaktu už od roku 2014, se od základu změnila.
NESEHNUTÍ
Bezesné noci pro Ukrajinu: Noc první, aneb noc jako Brno (1. díl)
Když na konci února začala rozsáhlá invaze ruských vojsk do Ukrajiny, naše podpora tamní občanské společnosti, se kterou jsme v blízkém kontaktu už od roku 2014, se od základu změnila.
NESEHNUTÍ
Krizi školního stravování memoranda nevyřeší. MŠMT se dál zdráhá podniknout reálné kroky
Pouhé dvě hodiny z nabitého dvoudenního programu strávili zástupci*kyně Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na konferenci Školní stravování 2022 v Pardubicích. Přitom právě MŠMT celý systém školního stravování řídí.
NESEHNUTÍ
Poznávání se skrze chlebíčky. Cizinci v Brně je připravují s ingrediencemi ze své vlasti
Obložený chlebíček je stálicí české gastronomie. Jak ale NESEHNUTÍ ukazuje ve své nové kampani Join the Table, i takové domácí klasice mohou prospět mezinárodní vlivy, chutě a nápady.
NESEHNUTÍ
Změnu ano, jen ne moc rychle. Zastaralé školní stravování MZe a MZ příliš netrápí
Posílit bezpečnost potravin a zdokonalit oblast výživy v Čechách. Takové jsou cíle Akčního plánu realizace Strategie bezpečnosti potravin a výživy 2030, vznikajícího v režii Ministerstva zemědělství a Ministerstva zdravotnictví.
NESEHNUTÍ
Neprůstřelné vesty místo flipchartů. První dva týdny pomoci pro Ukrajinu ve válce
Občanské aktivisty*ky, novináře*ky nebo obránce*kyně lidských lidských práv podporujeme v Ukrajině už od roku 2014. A nepřestáváme, ani když v zemi zuří válka.
NESEHNUTÍ
Nežít jen z těžby: Komunitní plánování v severní Arménii
Necelých dvě stě kilometrů od Jerevanu, a přes tři tisíce kilometrů od hranic České republiky, leží na severu Arménie, nedaleko hranice s Gruzií, rozšířená obec Achtala.
NESEHNUTÍ
Proč je důležité vést advokační kampaně i v době covidu. Příklad Ukrajiny
Terapeutické míhání malebných karpatských kopečků s bronzovým nádechem podzimu za oknem dálkového vlaku Lviv – Čop přeruší rázným zaklepáním paní průvodčí s rouškou pod nosem a informací, že se blíží konečná stanice.
NESEHNUTÍ
Konec těžby uranu v Ukrajině: příležitost, nebo hrozba?
V Kirovohradské oblasti na Ukrajině působí od roku 2000 nevládní organizace Flora, jedna z ukrajinských iniciativ, které NESEHNUTÍ podporuje v rámci svého programu Cesta iniciativy.
NESEHNUTÍ
“Najmeme vás, jen pokud jste prsatější", inzeruje sexisticky zbrojní veletrh IDET
Od veletrhu, který je postaven na obchodu se zbožím určeným k zabíjení lidí, nejspíš nelze očekávat nic pozitivního. Způsob, jakým se pořadatelé zbrojního veletrhu IDET postavili k náboru hostesek, je ale obzvlášť zarážející.
NESEHNUTÍ
Jak výběr u voleb ovlivní výběr ve školních jídelnách?
Jak se jednotlivé politické strany a subjekty dívají na otázku nutné změny vyhlášky o školním stravování, která by měla vést ke zdravějšímu, pestřejšímu a chutnějšímu jídelníčku pro děti?
NESEHNUTÍ
Česká zkušenost s komunitním plánováním míří do Gruzie
Komunitní plánování je účinný a prověřený způsob zapojení lidí do utváření budoucnosti regionu. Česká zkušenost s tímto procesem nyní nachází díky NESEHNUTÍ uplatnění ve dvou regionech v Gruzii.
NESEHNUTÍ
Sexuální výchova má být pro všechny a o všech
Jaká témata sexuální výchovy jsou dosud netematizovaná? Jaké její aspekty jsou pro současné mladé lidi důležité? A jak vytvořit prostředí, kde všichni můžeme rozvíjet své vztahy férově, citlivě a otevřeně?
NESEHNUTÍ
Jaké to je, když jste ve válce?
Loni na podzim se znovu rozhořel spící konflikt mezi Arménií a Ázerbájdžánem o oblast Náhorního Karabachu. Jaké to je, když vám za okny zuří válka? Zeptali jsme se dlouhodobé spolupracovnice NESEHNUTÍ z Jerevanu.
NESEHNUTÍ
Na vegany jsem už alergickej
Při sledování střetů a debat týkajících se zvířecích práv a veganství lze získat dojem, že jsou od sebe oba tábory zastávající buď karnistickou, nebo veganskou ideologii odděleny nepřeklenutelnou řekou. Je tomu opravdu tak?
NESEHNUTÍ
Věci, které nevidíme v mainstreamovém pornu
Pokračování článku “Co chybí mladým lidem v sexuální výchově?” Obrazy, se kterými se dospívající v porno filmech setkávají, ovlivňují jejich vnímání svého vlastního těla. Jak by měla probíhat reflexe reality pornografie?
NESEHNUTÍ
Co chybí mladým lidem v sexuální výchově?
Mladým lidem není jasné, kdo a za jakých okolností dává souhlas s fyzickým intimním kontaktem. Jakým způsobem by to mělo probíhat?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 180
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1237x